Facebook reklama je malý zázrak a já se rozhodl (i v zájmu mých klientů) otestovat její efekt na vlastním projektu.
V září 2020 jsem spustil e-shop zaměřený na prodej tematických triček a jiných módních doplňků. Protože mě ale pracovně čekala tradičně nabitá předvánoční sezóna, první měsíce žil obchod svým životem — s obratem několik tisíc korun. Od února 2021 jsem se do toho vložil naplno.
Cíl byl jasný: Zvýšit obrat, další léto si za to zajet třeba na pěknou dovolenou, a především taky ukázat, že i s malým rozpočtem se dá dobře kouzlit.
Na sklad dostávám várku 60 triček a začínám s testováním.
Facebookovou reklamu většinou optimalizujeme na konverze (na lidi, u kterých je největší šance, že skutečně nakoupí), máme ale i řadu dalších cílení. Otestoval jsem tzv. klikačky, tedy kampaň zaměřenou na návštěvnost. Zajímavě první dva týdny fungovala i kampaň na projevený zájem; později však jen plýtvala rozpočet a musel jsem ji zastavit. Dle předpokladů bídně dopadlo i cílení na dosah.
V rámci každého z těchto typů kampaně jsem vždy vyzkoušel různé kreativy, abych nestřílel na prázdno a nepřipravil zákazníkovi složitou cestu k dokončení objednávky v e-shopu. Zkusil jsem zobrazení jediného obrázku, carousel (neboli rotující formát více obrázků) i video. Pokaždé za pár stovek korun.
Konverzní poměr z reklam se pohyboval stabilně na 4-5 %.
Nejlepší variantu jsem následně použil do reklamy s nejlepšími výsledky — optimalizace na konverze.
Po dvou týdnech bylo 50 kusů triček pryč.
Tady je mimochodem dobré dát upozornění. Aby se vám při rychlém růstu objednávek nestalo, že budete mít prázdný sklad a nezbyde než čekat, až se opět zaplní. Oblečení má spoustu velikostí a pořád nějaká chybí. Balancovat výrobu vs prodej ve fashion segmentu není úplně jednoduchá záležitost. Já mám v tomto ohledu výrobu i počty naštěstí pod kontrolou, takže mohu po pár desítkách kusů na sklad postupně dodělávat.
Celkový obrat, který jsem od května do října 2021 vytvořil, byl 763 221 Kč.
Vedly k tomu osvědčené postupy, které jsem popsal výše, a které mi pomohly zvyšovat rozpočet na reklamu z 200 Kč / den až na 6násobek a později i více.
Žádný univerzální postup, který by zafungoval na každý jednotlivý e-shop, ale pochopitelně není. To, co na Facebooku fungovalo před 3-5 lety, už dnes nefunguje. Systém se neuvěřitelně rychle vyvíjí. Inzeruje více firem, reklama se prodražuje, konverze se dají hůře doměřit. Já takto nedoměřil zhruba 30 % konverzí. Inzeroval jsem pouze na Facebooku.
Důležité je najít správný přístup, sledovat reklamy, zkoušet nové kreativy a testovat různá zacílení. Nečekat, až se něco stane...
Jak vidíte, v tomto konkrétním případě zafungovalo osvědčené cílení na konverze, v jiných situacích a za jiných podmínek to ale zdaleka fungovat nemusí. Možností dnes máme spousty.
Na tom je koneckonců založený můj přístup.
Nedržím se jedné, rádoby zaručené cesty, vždy hledám optimální variantu pro daný případ. Co nejefektivnější variantu, která vám, třeba i s menším rozpočtem, může zajistit velké výsledky.
PS: Recept na úspěšný e-shop? Ten bohužel nemám. Je ale třeba přiznat, že stojím na pevných nohách, které se jmenují Shoptet. Na trhu je pár dalších alternativ, ale Shoptet je špička a pro malý e-shop zcela dostačující. Implementace pixelu, nahrání feedu do katalogu. Vše běží jako po másle.
Obchodní podmínky • Ochrana osobních údajů
Copyright 2021 © Jakub Krejčí